Oleh
sebab itulah dalam Islam, pemimpin kena mempunyai wibawa yang tinggi
dan sifat taqwa yang cukup. Begitu jugalah kepada setiap golongan yang
bertanggungjawab memimpin dan mendidik sama ada ibu bapa, guru-guru dan
pemimpin, mereka mesti mempersiapkan diri dengan perkara-perkara
berikut:
1. Ilmu
1. Ilmu
Mesti
ada ilmu. Bukan saja ilmu secara umum tapi ilmu untuk mendidik. Mesti
tahu kaedah dan cara-cara untuk mendidik. Mendidik tidak boleh hanya
bersandar pada teori aka1 sematamata.
Mesti
merujuk pada ilmu yang tepat, sumber yang tepat dan kaedah yang tepat
bersandarkan kepada Tuhan bukan hanya bersandar pada kaedah yang
diwarisi turun-temurun.
Di
dalam sejarah, manusia menjadi baik kerana didikan, bukan kerana
undang-undang. Kalaulah manusia itu hendak dibaikkan dengan
undang-undang semata-mata, kita akan kecundang. Kalau pendidikan kita
sudah tidak boleh membaikkan orang, kita kena akui sahajalah yang kita
belum baik, bagaimana hendak membaiki orang. Lebih baik kita serahkan
pada orang yang leblh layak untuk membaiki masyarakat iaitu orang
rohani. Tidak lain dan tidak bukan ialah orang rohani yang jiwa mereka
telah terbina dan mempunyai akhlak dan wibawa yang tinggi.
2. Akhlak Mulia
2. Akhlak Mulia
Para
ibu bapa, guru-guru dan pemimpin mesti mempersiapkan diri dengan akhlak
yang tinggi kerana merekalah yang akan menjadi contoh dan ikutan orang
di bawah mereka.
Contohnya
seorang anak yang dibesarkan dalam sebuah rumahtangga yang
porak-peranda, ibu menengking ayah, ayah menampar ibu, anak-anak dididik
dengar kasar, dengan sepak terajang tanpa kelembutan dan kasih sayang,
maka anak-anak yang dibesarkan dalam rumah seperti ini akan menjadi
manusia yang kasar, keras, tertekan jiwanya dan tidak berakhlak. Rumah
dirasakan bagaikan neraka. Jika terus dibiarkan mereka akan lebih rosak
hingga boleh menjadi penjenayah.
Berbeza
pula dengan anak-anak yang dibesarkan dalam sebuah rumahtangga yang
penuh kasih sayang. Ayah disayangi dan disegani, penuh berwibawa
mendidik, memimpin dan membawa keluarga kepada Tuhan. Ibu mentaati ayah,
mengasuh anak-anak dengan lembut dan berakhlak. Rumahtangga dirasakan
sebagai syurga.
Maka
anak-anak yang lahir daripada rumahtangga seperti ini akan mewarisi
akhlak kedua ibu bapanya lalu terbentuklah mereka menjadi peribadi yang
berakhlak mulia dan cemerlang. Atas sebab yang sama, para guru dan
pemimpin juga perlu menghiasi diri dengan akhlak yang mulia. Kepada yang
Islam sudah tentulah Rasulullah
menjadi contoh ikutan sebagai seorang pemimpin yang tinggi dan agung akhlaknya.
3. Ibadah
menjadi contoh ikutan sebagai seorang pemimpin yang tinggi dan agung akhlaknya.
3. Ibadah
Kalau para pemimpin itu Islam, ibadah mereka hendaklah baik. Kita
contohkan dalam sebuah rumahtangga. Ibu bapa dahulu yang mesti
mendisiplinkan diri untuk mengerjakan solat. Kalau ibu bapa pun tidak
sembahyang Subuh, bagaimana hendak menyuruh anak-anaknya bangun Subuh. Kalau ibu bapa tidak menutup
aurat, bagaimana hendak menyuruh anaknya memakai tudung. Itu adalah
faktor yang tersurat.
Kalau
kita suluh dari segi faktor yang tersirat pula, ibu bapa, guru-guru dan
pemimpin yang tidak menjaga ibadahnya terutama ibadah-ibadah asas
seperti solat, puasa dan lain-lain bererti mereka sudah longgar atau
terputus hubungan dengan Tuhan. Sudah cuai dengan disiplin Tuhan. Bila
dengan Tuhan sudah tidak ada hubungan, bagaimana hendak mendidik dan
memimpin manusia dengan kaedah Tuhan. Bagaimana hendak mendisiplin
anak-anak, murid-murid dan rakyat jelata dalam keadaan kita pun sedang melanggar disiplin Tuhan.
Sedangkan mendidik manusia mestilah dengan kaedah Tuhan, tidak boleh bersandar pada aka1 semata-mata. Mereka tidak akan mampu, malah takut-takut di tangan merekalah generasi akan menjadi lebih rosak.
4. Sifat Mahmudah
4. Sifat Mahmudah
Antara
sifat-sifat mahmudah atau sifat terpuji yang patut ada pada diri kita
ialah mesra, berkasih sayang, pemurah, mudah memaafkan orang, sabar,
adil, redha, tolong-menolong, MENANGANI GEJALA SOSIAL MENURUT ISLAM berkerjasama, bertolak ansur, berlapang dada dan lain-lain sifat lagi.
Cuba kita bayangkan betapa indahnya kalaulah di dalam sebuah rumahtangga, ibu bapa berakhlak mulia dan berperanan mendidik anak-anak, dan dapat pula menjadi contoh.
Cuba kita bayangkan betapa indahnya kalaulah di dalam sebuah rumahtangga, ibu bapa berakhlak mulia dan berperanan mendidik anak-anak, dan dapat pula menjadi contoh.
Di
sekolah, guru-guru bagaikan ibu dan ayah, mendidik murid bagaikan
mendidik anak sendiri, penuh dengan kasih sayang dan suri teladan. Di
kampung-kampung, ketua kampung berperanan sebagai pendidik, di mukim dan
daerah penghulu dan pegawai daerah juga berperanan sebagai pendidik dan
menjadi suri teladan, begitu jugalah seterusnya di dalam masyarakat
umum di mana ketua negara, menteri-menteri dan wakil-wakil rakyat
bersifat mendidik dan menjadi suri teladan kepada rakyat, maka gejala
sosial yang negatif tidak akan wujud kecuali sangat sedikit.
Masyarakat akan hidup dalam penuh harmoni, aman damai dan berkasih sayang. Tetapi hari ini apakah para pemimpin sama ada yang bertaraf kecil atau besar, guru-guru dan ibu bapa telah memainkan peranan dan menjalankan tanggungjawab mereka sepenuhnya dalam mendidik manusia yang berada di bawah tanggungjawab mereka itu?
Masyarakat akan hidup dalam penuh harmoni, aman damai dan berkasih sayang. Tetapi hari ini apakah para pemimpin sama ada yang bertaraf kecil atau besar, guru-guru dan ibu bapa telah memainkan peranan dan menjalankan tanggungjawab mereka sepenuhnya dalam mendidik manusia yang berada di bawah tanggungjawab mereka itu?
Masing-masing boleh memberi jawapannya.