Golongan Pertama
Kita
boleh lihat hari ini sudah ramai umat islam yang tidak sembahyang,
bahkan ramai juga yang tidak tahu hendak sembahyang; mereka telah jatuh
kafir. Imam Malik berkata bahawa jatuh kafir kalau tidak sembahyang
tanpa sebab. Imam Syafie kata jatuh fasik (pun masuk neraka juga) kalau
ia masih yakin sembahyang itu fardu.
Golongan Kedua
Orang
yang mengerjakan sembahyang secara zahir sahaja, bacaan pun masih tak
betul, taklid buta, main ikut-ikut orang saja. Belajar sembahyang maupun
secara rasmi atau tak rasmi tak ada. Ilmu tentang sembahyang tiada.
Golongan ini tertolak bahkan berdosa besar dan hidup dalam keadaan
derhaka kepada Allah Taala.
Golongan Ketiga
Orang
yang mengerjakan sembahyang, bahkan tahu ilmu mengenai sembahyang,
tetapi tak boleh lawan nafsu terhadap tarikan dunia yang kuat. Jadi
mereka ini sekejap sembahyang, sekejap tidak. Kalau ada masa dan mood
baik; ia sembahyang, kalau sibuk dan terkocoh kacah, ada program
kenduri, pesta ria, berziarah, bermusafir, letih dan penat, maka ia tak
sembahyang. Orang ini jatuh fasik.
Golongan Keempat
Orang
yang sembahyang, kalaupun ilmunya tepat, fasih bacaannya, tetapi tak
khusyuk kalau diperiksa satu persatu bacaannya, lafaznya banyak yang dia
tak faham, fikirannya tak terpusat atau tak tertumpu sepenuhnya pada
sembahyang yang dilaksanakannya itu disebabkan tak faham apa yang dia
baca. Cuma main hafal saja. Jadi fikirannya terus tertumpu pada dunia
dan alam sekelilingnya. Fikirannya mengembara dalam sembahyang, orang
ini lalai dalam sembahyang. Neraka wail bagi orang jenis ini.
Golongan Kelima
Golongan
yang mengerjakan sembahyang cukup lima waktu, tepat ilmunya, faham
setiap bacaan sembahyang, fatihahnya, doa iftitahnya, tahiyyatnya, tapi
tak dihayati maksud dalam sembahyang itu. Fikirannya masih melayang
mengingatkan perkara dunia, dek kerana faham saja tetapi tidak dihayati.
Golongan ini dikategorikan sebagai sembahyang awamul muslimin.
Golongan Keenam
Golongan
ini baik sedikit dari golongan yang ke lima tadi, tetapi main tarik
tali di dalam sembahyangnya, sekali sekala khusyuk, sekali sekala lalai
pula. Bila teringat sesuatu di dalam sembahyangnya, teruslah
terbawa-bawa, berkhayal dan seterusnya. Bila teringat Allah secara tiba-
tiba, maka insaf dan sedarlah semula, cuba dibawa hatinya serta
fikirannya untuk menghayati setiap kalimat dan bacaan di dalam
sembahyangnya. Begitulah sehingga selesai sembahyangnya. Ia merintih dan
tak mahu jadi begitu, tapi terjadi jua. Golongan ini adalah golongan
yang lemah jiwa. Nafsunya bertahap mulhamah (ertinya menyesal akan
kelalaiannya dan cuba baiki semula, tapi masih tak terdaya kerana tiada
kekuatan jiwa). Golongan ini terserah kepada Allah. Yang sedar dan
khusyuk itu mudah-mudahan diterima oleh Allah, mana yang lalai itu
moga-moga Allah ampunkan dosanya, namun tiada pahala nilai sembahyang
itu. Ertinya sembahyangnya tiada member kesan apa apa. Allah belum lagi
cinta akan orang jenis ini.
Golongan Ketujuh
Golongan
yang mengerjakan sembahyangyang tepat ilmunya, faham secara langsung
bacaan dan setiap lafaz di dalam sembahyangnya. Hati dan fikirannya
tidak terbawa-bawa dengan keadaan sekelilingnya sehingga pekerjaan atau
apa pun yang dilakukan atau yang difikirkan diluar sembahyang itu tidak
mempengaruhi sembahyangnya. Walaupun ia memiliki harta dunia,
menjalankan kewajiban dan tugas keduniaan seperti perniagaan dan
sebagainya namun tidak mempengaruhi sembahyangnya. Hatinya masih dapat
memuja Allah di dalam sembahyangnya. Golongan ini disebut orang-orang
soleh atau golongan abrar ataupun ashabul yamin.
Golongan Kelapan
Golongan
ini seperti juga golongan tujuh tetapi ia mempunyai kelebihan sedikit
iaitu bukan saja faham, dan tak mengingati dunia di dalam sembahyangnya,
malahan dia dapt menghayati setiap makna bacaan sembahyangnya itu, pada
setiap kalimah bacaan fatihahnya, doa iftitahnya, tahiyyatnya,
tasbihnya pada setiap sujudnya dan setiap gerak gerinya dirasai dan
dihayati sepenuhnya. Tak teringat langsung dengan dunia walaupun
sedikit. Tapi namun ia masih tersedar dengan alam sekelilingnya.
Pemujaan terhadap Allah dapat dirasai pada gerak dalam sembahyangnya.
Inilah golongan yang dinamakan golongan Mukkarrabin (Yang hampir dengan
Allah).
Golongan Kesembilan
Golongan
ini adalah golongan yang tertinggi dari seluruh golongan tadi. Iaitu
bukan saja ibadah sembahyang itu dijiwai di dalam sembahyang malahan ia
dapat mempengaruhi di luar sembahyang. Kalau ia bermasalah langsung ia
sembahyang, kerana ia yakin sembahyang punca penyelesai segala masalah.
Ia telah fana dengan sembahyang. Sembahyang telah menjadi penyejuk
hatinya. Ini dapat dibuktikan di dalam sejarah, seperti sembahyang
Saidina Ali ketika panah terpacak dibetisnya. Untuk mencabutnya, ia
lakukan sembahyang dulu, maka di dalam sembahyang itulah panah itu
dicabut. Mereka telah mabuk dengan sembahyang. Makin banyak sembahyang
semakin terasa lazat, sembahyanglah cara ia nak lepaskan kerinduan
dengan tuhannya. Dalam sembahyanglah cara ia nak mengadu-ngadu dengan
Tuhannya. Alam sekelilingnya langsung ia tidak hiraukan. Apa yang nak
jadi disekelilingnya langsung tak diambil peduli. Hatinya hanya pada
Tuhannya. Golongan inilah yang disebut golongan Siddiqin. Golongan yang
benar dan haq.
Setelah
kita nilai keseluruhan sembilan peringkat sembahyang itu tadi, maka
dapatlah kita nilai sembahyang kita di tahap yang mana. Maka ibadah
sembahyang yang boleh membangunkan jiwa, membangunkan iman, menjauhkan
dari yang buruk, boleh mengungkai mazmumah, menanamkan mahmudah,
melahirkan disiplin hidup, melahirkan akhlak yang agung ialah golongan
tujuh, lapan dan sembilan sahaja. Sembahyangnya ada kualiti, manakala
golongan yang lain jatuh pada kufur, fasik dan zalim.
Jadi
dimanakah tahap sembahyang kita? Perbaikilah diri kita mulai dari
sekarang. Jangan tangguh lagi. Pertama-tama soalan yang akan ditujukan
kepada kita di akhirat nanti ialah solat atau sembahyang kita.
Marilah
bersama membaiki solat kita agar segara dapat bantuan dari Allah, agar
terhapuslah kezaliman, semoga tertegak kembali daulah Islam.
Wallahualam bissawab.