Dikuasakan oleh Blogger.

About Me

Foto Saya
ipoh, perak
X KAGAT....?.

Blog Archive

SMS ampang ipoh 24 /6/ 11

gif webcam

DI SMA Chemor 13/5/12

pictures to gif

Di SMA Chemor

animated gif maker

Guru Pendidikan Islam Ulu Kinta Jun 13

http://picasion.com/i/1VkmT/

16 Mac 2014

Siapa teman setia anda disana ...

Apabila kita berada diatas dunia ini kita dikelilimgi  oleh teman setia, sahabat handai, keluarga, harta dan sebangainya termasuk segala kenikmatan yang Allah berikan sehingga kita tidak dapat nak menghitung banyaknya.

Tetapi apabila kita meninggal nanti (Keluarga,Harta dan amalanhanya mereka boleh menghantarkan kita hanya sampai kepintu kubur sahaja dan hanya dapat mengucapkan selamat tinggal sahaja ketika melihat badan terbujur kaku dimasukkan kedalam liang lahat.

Tidak ada seorang pun yang setia sanggup menunggu dan bersama-sama terbujur menjadi teman setia dalam kubur. Dimana anak yang dibelai manja itu.Kenapa mereka tidak setia menunggu bersama dengan kita. Mereka semua akan pulang setelah tanah ditimbusi. Mereka sebenarnya tidak sanggup bersama dengan kita.

 Begitu jugalah segala harta yang kita cari membanting tulang atas dunia ini sampai mempertaruhkan nyawa sehingga kita lupa Allah menghimpunkan harta sebanyak-banyaknya. Semuanya itu akan tinggalkan dan diwarisi oleh ahli keluarga.Mereka semua yang akan mempusakai dengan senang lenang. sedangkan kita yang dahulunya itu berkerja keras untuk kesenangan akan di soal oleh Allah SNW dimana kita memperolehi harta itu dan kemana dibelanjainya.

Orang yang bijak ialah orang  yang mempunyai rancangan bagi negeri akhirat dan bersedia menghadapi kematian apabila sampai saatnya tetapi orang yang terpedaya ialah orang yang banyak berangan-angan mengejar dunia dan menimbun harta sebanyak-banyaknya sehingga merek lupa Allah.
Yang tinggal dengan kita dalam kubur itu hanyalah amalan sahaja yang kita kerjakan atas dunia dahulu samaada sedikit atau banyak bergantung kepda tahap keikhlasannya yang diamalkan.
Oleh kerana itu perbanyakkan membuat kebajikan, tingkatkan ketakwaan, rebutlah saham akhirat dengan rajin bersedekah dan banyakkan menderma sebagai bekalan kenegeri akhirat yang amat jauh itu.

 Sabda Nabi SAW yang bermaksud:
     Daripda Anas bin Malik RA. Rasullullah SAW bersabda: Ada 3 macam yang akan menghantar jenazah ketika kekubur iaitu keluarganya. hartanya dan juga amalannya. Dua antaranya akan kembali dan satu lagi akan tetap tinggal bersamanya. Keluarga dan harta akan kembali dan amalan akan tetap setia bersamanya.  (Hadis riwayat Bokhari dan Muslim) 

renung sejenak.......

Masjid Solatiah GR

http://picasion.com