Dikuasakan oleh Blogger.

About Me

Foto Saya
ipoh, perak
X KAGAT....?.

Blog Archive

SMS ampang ipoh 24 /6/ 11

gif webcam

DI SMA Chemor 13/5/12

pictures to gif

Di SMA Chemor

animated gif maker

Guru Pendidikan Islam Ulu Kinta Jun 13

http://picasion.com/i/1VkmT/

11 Mac 2014

Rutin mereka berulang

Dalam bahagian yang lepas, kita melihat bahawa bagi sebahagian kita, hidup seharian
berlegar di sekitar mencari makan (kerja), berehat, berhibur dan tidur. Kita juga melihat bahawa jika itulah kitaran hidup kita saban hari, maka kitaran tersebut tidak jauh bezanya dari kitaran harian makhluk Allah yang bernama haiwan dan unggas…atau manusia yang bukan Muslim. 

Anda pasti pernah melihat sang lembu. Bayangkan rutin hariannya. Pagi-pagi mereka sekawan dihalau ke padang ragut. Bermulalah kerjanya mencari makan. Ragut sana, ragut sini. Kunyah sana, kunyah sini. Makan sana, minum sini. Ketika tengahari, cuaca panas, sang lembu mencari tempat berteduh, berehat. Sambil berteduh, masih boleh mengunyah. Mungkin ini juga masa untuk berhibur; mengawan, menurunkan zuriat. Apabila petang, mereka dibawa kembali ke kandang. ..untuk tidur.

Esok.. rutin mereka berulang.

Lusa.. rutin yang sama.. makan, kunyah, rehat, berhibur, tidur...ragut. . kunyah.. rehat.. berhibur..tidur..

Begitulah rutin mereka saban hari, saban minggu, bulan, tahun. Umur meningkat, berat bertambah, sehingga tiba masanya tuan mereka memutuskan untuk menjual atau menyembelih mereka. Allah menceritakan kepada kita di kalangan manusia pun ada kumpulan yang rutin harian hidupnya umpama kitaran harian sang Lembu…

“dan orang-orang yang kafir menikmati kesenangan di dunia serta mereka makan minum sebagaimana binatang-binatang ternak makan minum, sedang Nerakalah menjadi tempat tinggal mereka..” (Muhammad: 12)

Soalnya, siapa orang-orang ini yang dinyatakan oleh Allah mempunyai kehidupn seumpama sang lembu ?.

fikir-fikir, renung-renung dan kemana kita.....?.

Masjid Solatiah GR

http://picasion.com