Dikuasakan oleh Blogger.

About Me

Foto Saya
ipoh, perak
X KAGAT....?.

Blog Archive

SMS ampang ipoh 24 /6/ 11

gif webcam

DI SMA Chemor 13/5/12

pictures to gif

Di SMA Chemor

animated gif maker

Guru Pendidikan Islam Ulu Kinta Jun 13

http://picasion.com/i/1VkmT/

21 Mac 2014

Siapa paling cerdik/bahagia

Kita boleh membuat penilaian siapakah sebenarnya orang yang cerdik dan siapakah sebenarnya orang yang bahagia.Bagi orang yang faham keduniaan, mereka memahami orang yang cerdik ialah orang yang mempunyai kekayaan, semua kelazatan dan nikmat dunia dia yang memiliki dan rasai hasil daripada kerja kuatnya atas dunia dahulu masaada yang haram atau halal serupa sahaja bagi.

Ia bebas melakukan apa sahaja.Dia tidak berfikir apakah yang akan ditemuinya nanti dalam kubur dan tidak membuat perancangan bagaimana ia akan berhadapan dengan Allah SNW pada hari qiamat nanti.
Tetapi bagi orang yang beriman dan bertakwa, ia mempunyai penilaian yang tersendiri diatas dasar ketakwaan.Ia mengganggap kehidupan ini hanya sementara sahaja sebagai jambatan keakhirat, bukan tempat bermain bersuka ria dan ia banyak membuat persiapan untuk menuju keakhirat.

Memikirkan dari masa kesemasa bekalan dan perjalanan akhirat.Insaf dan mohon keampunan setiap masa atas segala kelakuan dan perbuatan yang dilakukan, takut-takut perbuatannya menyalahi peraturan ketakwaan.Makan untuk hidup melaksanakan ibadat bukan hidup untuk makan bagai binatang, mencari dunia untuk akhirat bukan mencari dunia lupa akhirat.
Sebaliknya orang yang lemah ialah orang yang tidak mengambil berat masaalah akhirat. lalai mengingati mati, merancang untuk hidup sampai beratus-ratus tahun dan menghimpunkan harta samaada halal dan haram asalkan harta itu masuk kantongnya.  

Sabda Nabi SAW:
  Abu Yakli Shidad RA. Daripada Rasullullah SAW bersabda: Orang yang cerdik ialah orang yang selalu memperhitungkan dirinya dan ia suka beramal untuk bekalan sesudah mati, sedangkan orang yang lemah (tidak cerdik) ialah orang yang selalu mengikut hawa nafsunya dan hanya banyak berangan-angan kepada Allah SNW (berangan-angan untuk mendapat kebahagiaan dan pengampunan daripadanya tanpa beramal soleh).

 (Hadis Riwayat Tarmizi.)

Masjid Solatiah GR

http://picasion.com