Dikuasakan oleh Blogger.

About Me

Foto Saya
ipoh, perak
X KAGAT....?.

Blog Archive

SMS ampang ipoh 24 /6/ 11

gif webcam

DI SMA Chemor 13/5/12

pictures to gif

Di SMA Chemor

animated gif maker

Guru Pendidikan Islam Ulu Kinta Jun 13

http://picasion.com/i/1VkmT/

13 Mac 2010

FITNAH HARTA

Dari Ka'ab bin 'lyadh r.a., katanya, saya mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Sesungguhnya setiap ummat itu ada fitnahnya dan fitnah ummatku ialah harta."(Diriwayatkan oleh Imam Tirmidzi dan ia mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan shahih).
Yang dimaksudkan harta itu "fitnah" adalah kerana harta itu ialah satu dugaan yang besar, di mana ia boleh melalaikan kita daripada mengerjakan kebajikan untuk menanam modal kita di akhirat. Sambil kita bekerja bertungkus lumus untuk menambahkan harta, kita mungkin lupa untuk membuat amal bakti, seperti bersembahyang, berdakwah dan menolong saudara-mara kita yang susah. Allah SWT telah berpesan kepada kita dalam Surah Al Takaathur supaya kita jangan dilalaikan dengan harta, pangkat dan pengaruh sehingga kita tak sempat nak membuat amal kebajikan sebelum tiba ajal kita, lebih-lebih lagi apabila kita tak tahu bila akan tiba ajal kita, entah esok atau lusa.
[1] Kamu telah dilalaikan (daripada mengerjakan amal bakti) oleh perbuatan berlumba-lumba untuk mendapat dengan sebanyak-banyaknya (harta benda, anak-pinak pangkat dan pengaruh),
[2] Sehingga kamu masuk kubur
َ
[3] Jangan sekali-kali (bersikap demikian)! Kamu akan mengetahui kelak (akibatnya yang buruk semasa hendak mati)!
[4] Sekali lagi (diingatkan) : jangan sekali-kali (kamu bersikap demikian)! Kamu akan mengetahui kelak akibatnya yang buruk pada hari kiamat)!
[5] Demi sesungguhnya! Kalaulah kamu mengetahui - (apa yang kamu akan hadapi) - dengan pengetahuan yang yakin, (tentulah kamu akan mengerjakan perkara-perkara yang menjadi bekalan kamu untuk hari akhirat).

(Surah At-Takaathur)

Masjid Solatiah GR

http://picasion.com