Dikuasakan oleh Blogger.

About Me

Foto Saya
ipoh, perak
X KAGAT....?.

Blog Archive

SMS ampang ipoh 24 /6/ 11

gif webcam

DI SMA Chemor 13/5/12

pictures to gif

Di SMA Chemor

animated gif maker

Guru Pendidikan Islam Ulu Kinta Jun 13

http://picasion.com/i/1VkmT/

3 Dis 2009

SALAM DAN MEMBUAT JAMUAN

Rasullullah telah berwasiat kepada Abdullah bin Salam dengan sabdanya yang bermaksud:  "Hendaklah kamu memberi salam kepada sauadara islam yang kamu kenali atau yang tidak kamu kenali selain itu hendaklah kamu mengadakan jamuan dan menjalinkan silatulrahim. Pada waktu malam ketika orang sedang tidur lena hendaklah kamu bangun mendirikan solat malam. Dengan demikian orang itu akan masuk syurga dengan Selamat.

Pesanan Nabi SAW bahawa hendaklah memberi salam kepada mukmin yang samaada dikenali atau orang yang tidak dikenali disamping mendoakan kesejahteraan terhadap saudaranya.Begitu juga Rasullullah  menganjurkan agar suka mengadakan jamuan, walaupun hanya sepotong roti kering, nmun budaya jamuan itu sewajarnya menjadi amalan hidup. Mengadakan jamuan juga mempunyai hubungan rapat dengan saranan Rasullullah SAW agar seseorang itu menjalin hubungan silatulrahim sesama saudara islam.Rasullullah SAW juga sering mengadakan jamuan terutama kepada golongan ahli Suffah yang tinggal dimasjid nabi.
Bangun malam beribadat ketika orang lain tidur lena juga adalah arahan Nabi SAW supaya amalan itu dapat diteruskn untuk memudahkan memasuki syurga dengan selamat. Fikir-fikir dan renung-renung dan letakkan tangan atas dahi fikirkan bagaimana dengan aku ni..........
Tepuk dada tanya Iman...

Masjid Solatiah GR

http://picasion.com