Sebagai
seorang Islam yang berpegang kepada al-Quran dan hadith, kita
mempercayai bahawa kehidupan, kematian dan kehidupan selepas mati adalah peringkat kewujudan yang wajib dilalui oleh semua manusia. Dalam peringkat kehidupan kita di dunia, jarang umur manusia melebihi 100 tahun tetapi puratanya mencapai umur antara 60 hingga 80 tahun . Umur pendek atau panjang tidak menjadi persoalan kerana akhirnya manusia pasti mati. Bagaimana sihat seseorang, bagaimana megah kuasa dan kayanya, namun manusia pasti mati dan meninggalkan dunia fana ini. Malah para nabi, rasul iaitu manusia yang paling dekat dengan tuhan, bahkan manusia yang menjadi kekasih Allah SWT pun tidak dapat lari dari kematian, menghadapi alam barzakh dan hari penghakiman di padang Mahsyar.
mempercayai bahawa kehidupan, kematian dan kehidupan selepas mati adalah peringkat kewujudan yang wajib dilalui oleh semua manusia. Dalam peringkat kehidupan kita di dunia, jarang umur manusia melebihi 100 tahun tetapi puratanya mencapai umur antara 60 hingga 80 tahun . Umur pendek atau panjang tidak menjadi persoalan kerana akhirnya manusia pasti mati. Bagaimana sihat seseorang, bagaimana megah kuasa dan kayanya, namun manusia pasti mati dan meninggalkan dunia fana ini. Malah para nabi, rasul iaitu manusia yang paling dekat dengan tuhan, bahkan manusia yang menjadi kekasih Allah SWT pun tidak dapat lari dari kematian, menghadapi alam barzakh dan hari penghakiman di padang Mahsyar.
Firman Allah SWT dalam surah an-Nisaa’ ayat 78: Maksudnya:”
Di mana sahaja kamu berada, pasti mati mendatangi kamu, sekalipun kamu
bersembunyi di atas mahligai atau benteng yang paling kuat”.
Setiap manusia pasti mati kerana mati bermakna manusia kembali kepada
asal kejadiannya. Ia berasal dari tanah, maka pastilah ia akan kembali
menjadi tanah agar menjadi peringatan kepada manusia. Persoalan mati
adalah suatu kejadian yang paling hebat, suatu kejadian yang tidak dapat
dielakkan. Bila seseorang manusia itu mati, ia dikatakan kiamat kecil
berlaku pada diri manusia kerana jasadnya menjadi busuk, dimakan cacing,
tulang belulang menjadi hancur lebur kembali menjadi tanah dan roh
telah keluar dari badan manusia. Rohlah yang menyebabkan kita hidup,
boleh mendengar, melihat, berakal, merasai dan berfikir.
Kubur
atau alam barzakh adalah sebagai tempat permulaan alam akhirat.
Sebagaimana kesukaran manusia menghadapi keperitan saat nazak kematian,
maka jenazah juga sekali lagi menghadapi kesukaran siksaan kubur di
alam barzakh. Sebaik sahaja ahli keluarga dan sahabat handai selesai
mengkebumikan dan dalam perjalanan pulang ke rumah maka dalam suasana
yang gelap gelita dua malaikat iaitu Munkar dan Nakir datang menghampiri
dan mendudukkan jenazah. Bagi jenazah yang beriman dan berbekalkan amal
soleh serta ketakwaan yang unggul maka alam barzakh adalah suatu
kerehatan yang damai. Tetapi bagi jenazah yang ingkar, sarat dengan
beban dosa kerana melanggar perintah Allah SWT, maka alam barzakh adalah
episod ngeri yang dipenuhi gelombang azab sengsara hingga datangnya
hari kiamat. Mereka berkeadaan seperti orang yang lemas dalam air yang
meraung meminta pertolongan.
Pada
akhir zaman ini, semakin kurang atau amat sedikit dari kalangan manusia
yang bercakap tentang kematian, alam berzakh dan Mahsyar, kerana
manusia sedang sibuk dengan pembangunan kerjaya dan kelazatan kehidupan
dunia. Akhirnya mereka terkejut besar apabila malaikat Izrael datang
dengan mencabut nyawanya.
Saididna Ali RA pernah berkata, ” bahawa
manusia tidur lena, apabila kematian tiba baru dia terjaga dari
tidurnya. Demikianlah orang yang tidak mengingati mati itu sentiasa
dalam keadaan lalai atau bagaikan orang yang tertidur dia akan terkejut
bila kematian datang secara mendadak”.
Kesibukan
mencari keseronokan dan kelazatan dunia merupakan penyumbang terbesar
kelalaian manusia mengingati mati dan membuat persediaan menghadapi
kematian. Sebagai contoh mereka yang terjebak dengan gejala sosial
seperti penagih dadah sanggup melakukan apa saja termasuk mengambil
ubat-ubat jalanan yang mengandungi dadah dan bahan-bahan terlarang yang
tidak diluluskan oleh Kementerian Kesihatan bagi menambah lagi nikmat
keseronokan. Perbuatan ini seolah-olah mengali lubang kubur
sendiri.Mereka ini akan menanggung siksaan hidup dengan
penyakit-penyakit kronik yang akhirnya membawa kepada kehancuran dan
kematian.
Firman Allah dalam surah Ali-Imran ayat 185:
Maksudnya: “ Tiap-tiap
yang bernyawa akan merasai mati, dan bahawasanya pada hari Kiamat
sahajalah akan disempurnakan balasan kamu. Maka sesiapa yang dijauhkan
dari neraka dan dimasukkan ke Syurga maka sesungguhnya ia telah berjaya.
Dan tiadalah kehidupan di dunia ini melainkan kesenangan yang
memperdayakan.”
Persoalan
tentang perkara ghaib misalnya mengenai kematian, alam barzakh, hari
kiamat, syurga, neraka dan sebagainya adalah hak Allah SWT yang sama
sekali tidak boleh dicerobohi oleh manusia atau malaikat. Islam
menetapkan dasar akidah dan perkara ghaib adalah bersandarkan kepada
dalil al-Quran dan hadith-hadith sahih. Dasar akidah yang bersumber
qiyas, ilham manusia atau ramalan kosong seperti yang diamalkan oleh
penegak ajaran sesat adalah ditolak. Para nabi dan malaikat yang mulia
hanya dapat mengetahui sesetengah perkara ghaib setakat yang diizinkan
oleh Allah SWT sahaja.
Firman Allah SWT dalam surah al-Jinn ayat 26-27: Maksudnya : ” Tuhanlah
sahaja yang mengetahui segala yang ghaib, maka Ia tidak memberitahu
perkara ghaib yang diketahui-Nya itu kepada sesiapa pun. Melainkan
kepada sesiapa yang di redhai-Nya dari Rasul-Nya maka Ia mengadakan di
hadapan dan di belakang mereka malaikat yang menjaganya”
Insaflah
dan sedarlah bahawa kematian merupakan perjalanan hidup yang tidak akan
kembali lagi ke dunia yang fana ini. Kita sering bercakap tentang
kematian rakan dan sahabat kita yang telah kembali menyahut seruan
Ilahi. Bagaimanapun sayang sekali apakah kematian rakan-rakan kita itu
telah menimbulkan keinsafan dan kesedaran untuk kita membuat persiapan
serta menyediakan bekalan yang mencukupi menghadapi kematian yang pasti
itu. Ingatlah dan sedarlah bahawa alam barzakh sentiasa menanti-nanti
kehadiran kita dan sentiasa membuka pintunya untuk kita. Tidak kira di
mana kita berada atau bila masanya kematian pasti mendatangi dan
menjemput diri kita, Cuma persoalannya adakah kita sudah bersedia
menghadapi kematian ini.
Sebagai renungan marilah sama-sama kita menghayati firman Allah SWT dalam surah Ali-Imran ayat 144: Maksudnya: ” Dan
Muhammad itu tidak lain hanyalah seorang Rasul yang sudahpun didahului
oleh beberapa orang Rasul. Apakah kalau ia pula mati atau terbunuh, kamu
berbalik ke belakang (murtad)? Dan sesiapa yang berbalik ke belakang
maka ia tidak akan mendatangkan mudarat kepada Allah sedikit pun; dan
(sebaliknya) Allah akan memberi balasan pahala kepada orang yang
bersyukur (akan nikmat Islam yang tidak ada bandingannya itu).