Dikuasakan oleh Blogger.

About Me

Foto Saya
ipoh, perak
X KAGAT....?.

Blog Archive

SMS ampang ipoh 24 /6/ 11

gif webcam

DI SMA Chemor 13/5/12

pictures to gif

Di SMA Chemor

animated gif maker

Guru Pendidikan Islam Ulu Kinta Jun 13

http://picasion.com/i/1VkmT/

9 Jan 2010

UJIAN DAN COBAAN


Allah SWT kadangkala melaksanakan hukuman di dunia ini dengan memberikan ujian dan cubaan dalam bermacam bentuk, seperti.
1- Cubaan badaniah dan rohaniah yang berupa penyakit, luka, cacat pandangan salah satu angguta tubuh, rasa susah, gelisah, resah, duka cita, tidak aman dan lain-lain lagi. Dengan cubaan tersebut, adakah manusia yang berakal sanggup menyandarkan kepada Allah SNW dan sanggup melakukan ibadah walaupun dalam kesusahan.
2- Cubaan melalui kekayaan seperti kehilangan kecurian, kebakaran, rosak dan sebagainya. Memberi kesedaran dan muhasabah diri kepada manusia, kenapa ia ditimpa bala. Kejadian tersebut adalah memberi petanda bahawa manusia tidak boleh melawan takdir dan kuasa Allah atau manusia itu lemah. Ingatlah bahawa bila-bila masa sahaja manusia akan musnah dengan kehendak Allah
3- Cubaan melalui anak dan keluarga seperti sakit, gila, lumpuh, derhaka dan lain-lain. Sebagai cubaan dari Allah untuk nak menguji setakat mana keimanan manusia yang dikatakan beriman itu.
Semua ujian dan cubaan tersebut mungkin terjadi kerana:
a- Hasil undangan dari kedurhakaan manusia: hasil usaha perbuatan dan kelakuannya sendiri yang dihukum di dunia oleh Allah sebagai pembalasan langsung dari dosa-dosanya itu.
Kemungkinan ini dapat terjadi sebagai tanda
kasih sayangNya untuk menghapuskan dosa kedurhakaannya di dunia ini, dan
dan ia akan keluar dari dunia ini dalam keadaan suci dah bersih. Kemungkinan
lainnya ialah untuk meninggikan mertabatnya, baik di dunia mahu pun di akhirat iaitu apabila ia tidak mempunyai dosa yang harus mendapat hukuman.
b- Takdir Allah sendiri untuk menguji hamba-hambanya secara terus-menerus dirundung malang,dan nantinya akan di ganti di akhirat dengan rahmat dan juga keredhaanNya.
Apabila seseorang itu menghadapi segala cubaan, ujian dan rintangan dengan
redha, ikhlas dan mencari jalan keluar dengan jalan yang sebaik-baiknya, tidak
mengeluh, gelisah atau pun berputus asa. Allah akan mempermudahkan jalanan hidupnya.Memudahkan hisab di akhirat nanti, dan memberkati hidupnya.


Masjid Solatiah GR

http://picasion.com