Dikuasakan oleh Blogger.

About Me

Foto Saya
ipoh, perak
X KAGAT....?.

Blog Archive

SMS ampang ipoh 24 /6/ 11

gif webcam

DI SMA Chemor 13/5/12

pictures to gif

Di SMA Chemor

animated gif maker

Guru Pendidikan Islam Ulu Kinta Jun 13

http://picasion.com/i/1VkmT/

9 Jan 2010

CARA BERBELANJA SEBENAR

Garis panduan berbelanja sebenar. Diantaranya:
1. Ikut keperluan. Iaitu keperluan yang mesti ada. Kalau tiada boleh mendatangkan kesan menyusahakan. Bukan barang luxury, hanya keperluan asas.
2. Ikut kemampuan. Setelah dikenal pasti keperluan asasi tersebut, maka jenis berang yang hendak dibeli itu disesuaikan dengan kemampuan. Umpamanya sesorang itu memang perlukan peti sejuk. Maka pilihlah jenama dan saiznya mengikut keupayan.
3. Seseorang yang memang mesti memakai kereta. Maka kereta yang hendak dibeli itu mesti mengikut kemampun. Biar pun kadang-kadang susah sadikit kerana mungkin agak kecil.
4. Jangan ikut kemahuan(nafsu) . Apabila terdorong oleh nafsu, berbelanja ikut kemahuan. Apa saja yang terlintas dihadapan semua mahu di ragut dan di punggah, risikonya amat besar. Bukan sekadar kehabisan duit bahkan terpaksa menanggung hutang. Kadang terjadi dimana keperluan sebenar tidak dapat dipenuhi kerana wang habis kepada perkara yang tidak perlu.
Dalam ajaran Islam Tuhan melarang mencintai duniawi kerana ianya amat menggamit dan melambai nafsu. Hingga sampai ketahap mendurhakai Tuhan. Untuk memenuhi kehendak nafsu sudah tidak mengambil kira halal haram, yang penting ialah kepuasan nafsu. Disnilah perlunya bermujahaddah. Kena bersabar demi untuk mendapat keredhaan Allah. Carilah keredhaan Allah bukan status sosial atau kesenangan hidup yang melampau.
Jangan kerana mahukan kesenangan yang sedikit didunia hingga terlepas kesenangan yang kekal abadi di akhirat. Jangan kerana takutkan sedikit kesusahan didunia hingga terpaksa menanggung azab seksa yang amat dahsyat diakhirat.

Masjid Solatiah GR

http://picasion.com