Dikuasakan oleh Blogger.

About Me

Foto Saya
ipoh, perak
X KAGAT....?.

Blog Archive

SMS ampang ipoh 24 /6/ 11

gif webcam

DI SMA Chemor 13/5/12

pictures to gif

Di SMA Chemor

animated gif maker

Guru Pendidikan Islam Ulu Kinta Jun 13

http://picasion.com/i/1VkmT/

1 Jul 2014

Sempurnakan puasa anda


1- Menahan diri dari memandang perkara yang dicela dan dibenci. Setiap masa menyibukkan diri untuk mengingat Allah SWT.

2- Menjaga lisan dari berbual kosong, berkata kasar, pertengkaran dan sebaliknya menyibukkan dengan zikrullah dan membaca Alqur’an.

3- Menahan pendengaran dari perkara yang makruh kerana setiap perkara yang diharamkan perkataannya maka diharamkan pula mendengarnya.

4- Menahan berbagai anggota badan lainnya dari berbagai dosa seperti tangan, kaki dari perkara yang dibenci, menahan perut dari memakan makanan yang subhat pada ketika berbuka.

5- Tidak makan terlalu banyak ketika berbuka. Bagaimana puasa boleh menundukkan syaitan dan mengalahkan syahwatnya sekiranya gagal menahan diri dari nafsu makan melampau sebagai ganti makanan yang tidak boleh dimakan pada waktu siang?

6- Mengurangkan tidur. Telah menjadi kebiasaan Rasulullah SAW memanafaatkan Ramadhan untuk ibadah, “apabila bulan Ramadhan
tiba, beliau melipat alas tidurnya (mengurangkan tidur), mengetatkan
sarungnya (bersungguhsungguh dalam ibadah), serta mengajak
keluarganya berbuat seperti itu pula” (BukhariMuslim)

7- Cemas dan harap. Hendaklah hatinya dalam keadaan “tergantung” antara cemas dan harap kerana tidak tahu apakah puasanya diterima dan termasuk golongan yang Muqarrobin atau ditolak sehingga termasuk orang yang dimurkai oleh Allah SWT. Hendaklah hatinya selalu dalam keadaan demikian setiap selesai melakukan ibadah tersebut.


Masjid Solatiah GR

http://picasion.com