Dikuasakan oleh Blogger.

About Me

Foto Saya
ipoh, perak
X KAGAT....?.

SMS ampang ipoh 24 /6/ 11

gif webcam

DI SMA Chemor 13/5/12

pictures to gif

Di SMA Chemor

animated gif maker

Guru Pendidikan Islam Ulu Kinta Jun 13

http://picasion.com/i/1VkmT/

10 Okt 2011

Bercita-cita Mati...?.

TERJEMAHAN HADIS:

Daripada Anas r.a katanya: telah bersabda Rasulullah s.a.w: janganlah sekali-kali salah seorang daripada kamu bercita-cita untuk mati disebabkan kerana musibah yang menimpanya.(tetapi) Sekiranya dia tepaksa juga berbuat demikian, maka ucapkanlah(berdoalah):Ya Allah, hidupkanlah aku selagi kehidupan ini lebih baik bagiku, dan matikanlah aku sekiranya kematian itu adalah lebih baik bagiku (Mutafaq Alaihi- Buhkari & Muslim)

SYARAH AL-HADIS:

Hadis ini melarang kita mengharapkan atau berdoa supaya cepat mati kerana musibah atau bencana yang menimpa kita seperti sakit , kefakiran, ketakutan,ataupun sebab-sebab lain yang seumpama itu. Hal ini disebabkan bercita-cita supaya lekas mati boleh membawa kepada beberapa keburukan,antara lain:

1. Sikap tersebut (bercita-cita untuk lekas mati itu) menandakan bahwa oarang yang berkenaan tidak reda dengan musibah yang menimpanya. Pada hal kita disuruh agar banyak bersabar menghadapi cubaan Allah dan berusaha untuk mengatasinya. Sedangkan bercita-cita untuk lekas mati adalah bercanggah dengan prinsip di atas.

2. Sikap demikian juga dapat melemahkan jiwa, mendorong sifat malas dan putus asa. Padahal setiap kita dituntut agar membasmi sifat-sifat negatif tersebut. Dan berusaha keras melenyapkannya atau mengurangi semampu yang boleh dengan harapan semoga usaha kita itu mendapat restu dan taufiq Allah swt.

3. Sikap tersebut juga melambangkan kejahilan dan kebodohan orang berkenaan, Dia tidak tahu apa yang akan menimpanya setelah dia mati. Barangkali dugaannya meleset (tidak tepat), dikiranya dengan lekas mati dia boleh terlepas daripada penderitaan, rupanya di alam sana (barzakh dan alam akhirat) dia ditunggu oleh penderitaan yang lebih dasyat. Wallyadzu billah
MinDzaalik(semoga kita dilindungi oleh Allah daripada keadaan yang demikian.)

4. Sesungguhnya dengan kematian , bererti terputuslah atau berakhirlah kesempatan atau peluang seorang hamba daripada melakukan amal-amal salih yang sepatutnya ia lakukan bagi menambah bekalnya di akhirat nanti dan agar sisa umurnya dapat diisi dengan sesuatu yang bermakna. Dan bagaimana dia boleh bercita-cita untuk memutuskan kesempatan beramal, padahal
kalaulah satu bibit amal salih itu dia tanam dalam hayatnya di sini, nescaya dia akan memungut hasilnya kelak di akhirat lebih baik daripada dunia dan segala apa yang terdapat di dalamnya.

5. Dan yang paling merugikan ialah dengan sikap demikian maka akan luputlah daripadanya ganjaran yang amat besar. Pada hal jika dia bersabar menghadapi sesuatu ujian daripada Allah , maka dia akan mendapat bermacam-macam ganjaran Allah, antara lain, pengampunanan dosa, kasih sayang Allah dan ganjaran yang tidak terkira. Firman Allah:

Sesungguhnya hanya orang-orang yang bersabarlah yang dicukupkan pahala mereka tanpa batas.(Az-zumar:10)

Jadi atas dasar inilah maka pada akhir Hadis baginda Rasulullah s.a.w bersabda

(tetapi)Sekiranya dia tepaksa juga berbuat demikian, maka ucapkanlah(berdoalah):Ya Allah, hidupkanlah aku selagi kehidupan ini lebih baik bagiku, dan matikanlah aku sekiranya kematian itu adalah lebih baik bagiku.

Dalam hal ini kita disuruh agar menyerahkan perkara berhubungan dengan hidup dan mati kita kepada Allah , Yang Maha Mengetahui tentang mana di antaranya yang lebih baik. Dia mengetahui kemaslahatan (kebaikan) hamba-Nya yang hamba-Nya sendiri tidak mengetahui. Ini berbeza dengan kandungan hadis Nabi s..a.w:

Janganlah hendaknya salah seorang daripada kamu berdoa: Ya Allah , ampunilah (dosa-dosa) ku jika engkau mahu, ya Allah, kasihanilah aku jika Engkau mahu. Tetapi hendaklah dia memohon dengan azam yang putus.

Masjid Solatiah GR

http://picasion.com