Dikuasakan oleh Blogger.

About Me

Foto Saya
ipoh, perak
X KAGAT....?.

Blog Archive

SMS ampang ipoh 24 /6/ 11

gif webcam

DI SMA Chemor 13/5/12

pictures to gif

Di SMA Chemor

animated gif maker

Guru Pendidikan Islam Ulu Kinta Jun 13

http://picasion.com/i/1VkmT/

26 Feb 2010

RENUNGAN: SAMBUTAN MAULIDUL RASUL


Tarikh 12 Robiul Awal setiap tahun merupakan tarikh yang disambut oleh umat Islam di seluruh dunmia bagi mengingati kelahiran Junjungan Besar Nabi Akhir Zaman, Muhammad s.a.w.. Ianya mengingatkan kita kepada sirah Nabi, perjuanganya menegakkan agama Islam dan halangan halangan yang terpaksa ditempuh oleh Kekasih Allah itu dalam memastikan Islam dijulang.
Umat Islam di dunia khususnya di negara ini, bulan ini adalah bulan paling sebok, bulan paling banyak ceramah, masjid masjid akan mengadakan sambutan Maulidul Rasul untuk menyatakan kecintaan kepada Rasulullah s.a.w.
Memperingati kelahiran Rasulullah dengan berbagai program, ada yang berarak, ada yang melakukan sambutan di tempat tertentu, ianya merupakan satu penghormatan kita terhadap Nabi Muhammasd s.a.w.
Namun satu yang perlu kita ingat, sekadar menyambut kelahiran Rasulullah sahaja tidak bermakna jika kita tidak mematuhi perintahnya, kita menghayati perjuangannya. Orang paling hebat menyambut kelahiran nabi Muhammad adalah bapa saudaranya, Abu Jahal.Dalam masa yang sama dia juga orang yang paling kuat menentang Nabi SAW.
Tetapi bila seruan Nabi mengajak mengesakan Allah, Abu Jahal orang yang paling hebat menentang Rasulullah.
Jadinya jangan ada di kalangan umat hari ini berperangai saperti Abu Jahal.
Abu Jahal Moden ramai di zaman ini, bila sambut Maulidur Rasul, dialah yang paling kedepan, malah suaranya yang paling kuat selawat ke atas Junjungan Besar Nabi Muhammad, tetapi dalam masa yang sama dialah orang paling kuat menentang Islam, menentang perjuangan Islam dan menentang Jemaah Islam yang memperjuangankan Islam.
Kita jangan jadi macam orang-orang tertentu sambut Maulidul Rasul. Mereka pentingkan perarakan dan sepanduk sahaja, tetapi tidak pula pentingkan sunah Rasul, tidak pula menghayati perjuangan Rasul, tidak pula menjadikan Rasul sebagai contoh terbaik dalam menerintah negara.
mereka hanya pentingkan perkara perkara yang kecil, sedangkan perkara yang besar saperti memerintah negara menurut Alquran dan Al Sunnah tidak dilakukan.
Jangan lebih pentingkan perayaan menyambut kelahiran Nabi Muhammad tetapi perjuangan Nabi tidak diambil iktibar, melihat kejayaan Nabi selaku ketua keluarga semata mata tetapi tidak pula melihat Nabi sebagai Ketua negara yang paling berjaya.
Jangan pentingkan musabaqah Alquran sahaja, tetapi  tidak pula berusaha pula untuk menjadikan hukum hukum dari Alquran sebagai peraturan negara. mereka buat banyak masjid, tetapi dalam masa yang sama jugalah luluskan kilang arak, memperbanyakkan lesen judi.
Jadi apa maknanya sambut Maulidul Rasul sedangkaN apa yang yang Allah dan Nabi perintah dan tegah, kita  tidak ikut dan tidak patuh dan  hanya bersifat `Samitna waataqna (kami dengar dan kami taat) sebaliknya bersifat `samitna waasaina'(kami dengar dan kami tidak patuh).
Kita jangan jadi saperti burung kakak tua atau burung tiong yang hanya pandai bertutur mengucapkan selamat tetapi tidak tahu apa yang diucapkan. Mereka  pun macam burung kakak tua atau burung tiong yang hanya pandai bercakap tentang Islam tetapi mereka sendiri tidak tahu melaksanakan apa yang mereka cakapkan.
Mereka  kata Islam itu Syamil,lengkap, tetapi mereka mengambil sebahagiannya sahaja dan tolak sebahagian. Boleh ke ambil sebahagian dan tolak sebahagian yang lain dari Alquran? Sedangkan Allah dan Rasulnya memerintah kita terima keseluruhan. Apakah kita hendak ikut ?. Fikir-fikir, renung dan ikutlah sunnah Nabi SAW
Semoga sambutan Maulidur Rasul kali ini kita dapat mengubah perpepsinya terhadap Islam, tidak ada lagi salah faham terhadap Islam. Islam itu memerintah bukan diperintah.

Masjid Solatiah GR

http://picasion.com