Dikuasakan oleh Blogger.

About Me

Foto Saya
ipoh, perak
X KAGAT....?.

Blog Archive

SMS ampang ipoh 24 /6/ 11

gif webcam

DI SMA Chemor 13/5/12

pictures to gif

Di SMA Chemor

animated gif maker

Guru Pendidikan Islam Ulu Kinta Jun 13

http://picasion.com/i/1VkmT/

30 Nov 2009

TANDA ORANG KUAT IBADAT


Kebiasaannya orang yang kuat ibadat ialah orang yang melakukan amalan-amalan sunat, berzikir, bersedekah, bangun malam melakukan sembahyang tahajjud dan sebagainya.Tetapi Nabi SAW menyebut bahawa orang yang kuat ibadat sebenarnya ialah orang yang sedaya upaya meninggalkan yang haram.Kesemua perkara yang haram itu pasti manusia gemar dan berusaha untuk melakukannya sedaya mungkin malah manusia terliur melihat kemaksiatan.mereka tidak segan silu melakukan maksiat malah berbangga dan menceritakan kepada orang lain atas kemaksiatan yang telah dilakukannya.
Abu Hurairah RA berkata, dia mendengar NABI SAW bersabda yang bermaksud:
 "Siapakah dikalangan kamu yang hendak menerima beberapa intisari pengajaran dariku samaada kamu lakukan sendiri atau kamu ajar kepada orang lain" Lalu aku (Abu Hurairah) pun menawarkan diri sanggup menerima ajaran itu, lalu baginda memegang lima jari tanganku dari jari kelingking hingga ke ibu jari. Sabda Nabi SAW lagi sambil memegang jari kelingking , "Ingatlah, jangan sekali-kali melakukan yang haram, kerana orang yang meninggalkan perkara yang haram itu mereka adalah kuat ibadah. 
Seorang sahabat pernah bertanya kepada Nabi SAW bahwa dirinya hanya mampu melakukan yang wajib dan meninggalkan yang haram, sebaliknya tidak melakukan amalan sunat, adakah akan masuk surga. Nabi SAW pun menjawab dengan ringkas "masuk". Demikian besarnya tanggongjawab meninggalkan yang haram disamping melakukan yang wajib.

Masjid Solatiah GR

http://picasion.com