Dikuasakan oleh Blogger.

About Me

Foto Saya
ipoh, perak
X KAGAT....?.

Blog Archive

SMS ampang ipoh 24 /6/ 11

gif webcam

DI SMA Chemor 13/5/12

pictures to gif

Di SMA Chemor

animated gif maker

Guru Pendidikan Islam Ulu Kinta Jun 13

http://picasion.com/i/1VkmT/

1 Dis 2009

RENUNG SEJENAK DAN BUAT PERBANDINGAN....


Ibn Al-Munzir mengemukakan riwayat  daripada Ikramah katanya " Umar bin Al-Khattab pergi menemui nabi SAW. Ketika itu Baginda sedang berbaring  diatas tikar yang diperbuat daripada pelepah tamar. Tikar itu telah meninggalkan bekas pada badan baginda. Lalu Umar RA. menangis. Lantas Nabi SAW bertanya: " Mengapa kamu menangis wahai Umar. Lalu Umar RA. menjawab: " Aku teringat tentang keadaan Kisra dengan kerajaanya, Hurmuz dengan kerajaannya dan Raja Habsah dengan kerajaannya sedangkan engkau seorang nabi utusan Allah berada diatas tikar  dari pelepah tamar ". Nabi SAW menjawab: " Tidakkah kamu rela mereka mendapat dunia sedangkan kita mendapat akhirat?". Lalu Allah SNW menurunkan firmannya yang bermaksud:

" Dan apabila kamu melihat disana, kamu akan melihat nikmat yang melimpah ruah dan kerajaan yang besar" (Al-Insan-76-20).
Marilah kita merenung sejenak dan fikirkan bagaimana pemimpin sekarang yang tidur diatas tilam empuk yang lembut mengenelam badan, bilik yang berhawa dingin, dikelilingi pengawal keselamatan dan segala nikmat kesenangan dunia dikecapinya. Meraka tidak memikirkan kesusahan rakyat jelata jika nak dibanding dengan Rasullullah SAW seorang pemimpin dunia atas utusan Allah hanya tidur diatas daun pelepah. yang nampak bekas daun tamar dibelakang. Sama-samalah kita fikir-fikirkan.......  

Masjid Solatiah GR

http://picasion.com