Dikuasakan oleh Blogger.

About Me

Foto Saya
ipoh, perak
X KAGAT....?.

Blog Archive

SMS ampang ipoh 24 /6/ 11

gif webcam

DI SMA Chemor 13/5/12

pictures to gif

Di SMA Chemor

animated gif maker

Guru Pendidikan Islam Ulu Kinta Jun 13

http://picasion.com/i/1VkmT/

5 Mac 2014

mindset kekurangan


Tiap kali Anda memandang sesuatu, terlihat sesuatu atau merasai sesuatu, minda Anda akan memberi respon tersendiri. Fikiran yang positif akan sentiasa memberi respon-respon positif.

Misalnya, jika Anda menaiki bas awam dengan tambang satu ringgit, kemudian Anda memberikan duit kertas RM5 kepada si pemungut tambang bas dan dia tidak memulangkan bakinya sebanyak RM4, apakah respon Anda?
Bagi kebanyakan orang, mereka akan mintak balik baki Rm4 tu dengan perasaan marah, tidak puas hati. Walaupun hanya RM4, tapi RM4 tu tetap duit.
Tak gitu? Sedar tak sedar, kita melatih diri kita mengarah kepada mindset kekurangan.
Kita risau RM4 tu tak dipulangkan semula. RM4 melatih minda kita untuk meminta balik, bukannya memberi. Ini mengakibatkan minda kita terbiasa memberi respon negatif sebab kita terbiasa meminta balik tanpa pernah ada niat untuk memberi. Kita mempersoalkan HAK, bukan PERANAN kita sebagai orang yang memberi.
Orang yang berfikiran positif memiliki mindset ‘memberi’. Jika dia berada dalam situasi di atas, dia akan redha dan meniatkan RM4 tadi tu sebagai pemberian ikhlas. Sedekah/hadiahlah senang cakap.
Nampak tak? Perkara yang sekecil ni sebenarnya mempengaruhi sikap positif dalam diri kita. Dari mana datang yang besar kalau tidak dari yang kecik-kecik? Mesti bermula dari yang kecil-kecil dulu kan. 
Jadi, ambil perhatian. Kena alert sentiasa. Perangkap fikiran negatif sentiasa ada di mana-mana.

Masjid Solatiah GR

http://picasion.com