Dikuasakan oleh Blogger.

About Me

Foto Saya
ipoh, perak
X KAGAT....?.

Blog Archive

SMS ampang ipoh 24 /6/ 11

gif webcam

DI SMA Chemor 13/5/12

pictures to gif

Di SMA Chemor

animated gif maker

Guru Pendidikan Islam Ulu Kinta Jun 13

http://picasion.com/i/1VkmT/

21 Mac 2014

Bila pulak sesuai nak sedekah ne....

Mensedekahkan harta adalah sesuatu yang amat susah bagi seseorang itu melainkan kewajipan atau undang-undang yang menetapkan samaada dalam bentuk zakat atau dalam bentuk kesedaran yang mendalam sehingga penderma merasakan bahawa harta yang didermakan itu akan memberi pertolongan dan memunafaatkan yang berlipat ganda dimahsyar nanti.

Berapa banyak orang yang kaya tetapi mereka tidak mendermakan harta mereka tetapi mereka menambahkan kekayaan mereka kerana bagi mereka menderma itu akan menyusahkan mereka.

Apasal pula nak menderma, kami yang kerja dengan keras siang dan malam, mana mungkin harta yang kami himpun ini nak diberikan kepada orang lain. Mereka carilah sendiri.

Mereka lupa yang Allah lah yang menganugerahkan atau mengamanahkan harta itu supaya digunakan sebaik mungkin. Tetapi mereka lupa Pada Allah SNW yang memberi pinjam  sementara harta kepada mereka seperti mana Qurun yang Allah ujikan dengan harta tetapi akhirnya hartanya ditenggelamkan ke perut bumi kerana keengkarannya.
Ingat!. Harta yang akan ditinggalkan itu akan diwarisi oleh sanak saudara kita. Kalau mereka diberikan ilmu dan iman secukupnya Insyaallah mereka menggunakan nya dengan jalan yang diredhai tetapi jika sekiranya mereka menggunakannya dengan kemaksiatan, nescaya kita akan merana dalam kubur nanti disamping itu juga pewaris harta akan disoal dari mana harta diperolehi. sedangkan ahli waris senang lenang menerima harta yang ditinggalkan.Sabda Nabi SAW:
   Daripada Abu Hurairah RH berkata: Datang seorang lelaki kepada Rsullullah SAW lalu bertanya: "Ya Rasullullah!. Sedekah manakah yang lebih besar pahalanya?. Nabi SAW menjawab sedakah yang engkau berikan itu sedangkan engkau pada masa itu engkau masih sihat dan sebenarnya engkau bakhil (merasa sayang untuk mendermakan harta). Dan engkau takut menjadi fakir dan engkau berangan-angan menjadi lebih kaya. Jangan engkau menangguh-nangguhkan sedekah  sehingga apabila roh sampai dikerongkong lalu ketika itu  baru engkau berkata" Untuk sipulan ini sekelian, untuk sipulan ini sekelian, padahal sebenarnya harta engkau itu memang akan dimiliki (diwarisi) oleh orang lain" (Hadis Riwayat Bokhori dan Muslim)

Masjid Solatiah GR

http://picasion.com