Dikuasakan oleh Blogger.

About Me

Foto Saya
ipoh, perak
X KAGAT....?.

Blog Archive

SMS ampang ipoh 24 /6/ 11

gif webcam

DI SMA Chemor 13/5/12

pictures to gif

Di SMA Chemor

animated gif maker

Guru Pendidikan Islam Ulu Kinta Jun 13

http://picasion.com/i/1VkmT/

12 Jan 2011

TIP MEMBINA KESYUKURAN MENURUT ISLAM

Islam menggalakkan Anda bersyukur, sebab makin Anda syukuri sesuatu nikmat pemberian Allah, makin banyaklah nikmat yang akan diberikan pada Anda. Ini bukan main-main dan bukan dibuat-buat kerana galakan bersyukur terkandung dalam petikan surah Ibrahim ayat ke-7 bermaksud “jika kamu berterima kasih, nescaya Kutambah nikmat yang ada padamu”.
Berterima kasih pada Tuhan akan membuat Anda gembira dan bersemangat kerana rasa kesyukuran yang lahir akan membuat emosi Anda berubah jadi gembira, terutama apabila rasa kesyukuran dinikmati sedalam-dalamnya. Kegembiraan adalah satu perasaan, its a feeling. Ia boleh dihadirkan, dikawal dan dikekalkan.
Hanya ada satu perasaan boleh mendominasi hati dan minda Anda pada satu masa, tak boleh bercampur macam kopi dan creamer bercampur dalam satu gelas. Jika ada, pasti satu perasaan akan jadi lebih banyak dari perasaan lain, tapi ini mustahil kerana ia merupakan satu pembohongan sengaja di ada-adakan. Jika kedua-duanya ada, seseorang hanya boleh gembira pastu berduka kemudian gembira lagi, kemudian berduka lagi sebab cuma satu perasaan boleh ada pada satu masa, berganti-ganti.
Tak ada orang boleh gembira dan berduka pada masa yang sama, separuh gembira, separuh lagi berduka dalam amaun 50-50. Hanya ada satu perasaan sahaja mendominasi minda Andapada satu ketika iaitu sama ada gembira (joy) ataupun duka (sad). Tak ada 50-50. Tak ada bahagi dua.
Pasang matlamat kali ini adalah untuk menghadirkan kegembiraan supaya Anda dapat ubah emosi jadi gembira, supaya Anda rasa bertenaga. Bila dah syok, dah seronok, hepi benar, buat apa pun jadi…
Maka, tugas Anda sekarang, senaraikan paling kurang 27 perkara yang Anda syukuri hari ini, saat ini. Cuba senaraikan 100 perkara yang Anda syukuri. Bina Senarai Kesyukuran Anda, dipanggil Gratitude List. Jika Anda tidak tahu bagaimana nak membina Senarai Kesyukuran, sila rujuk ke artikel bertajuk 4 Langkah Bagaimana Membina Diari Kesyukuran.
Tips ni bersambung ke bahagian 2 selepas artikel ni, yang bestnya ada tips membina Senarai Kesyukuran bersesuaian dengan ajaran Islam.

Masjid Solatiah GR

http://picasion.com