Dikuasakan oleh Blogger.

About Me

Foto Saya
ipoh, perak
X KAGAT....?.

Blog Archive

SMS ampang ipoh 24 /6/ 11

gif webcam

DI SMA Chemor 13/5/12

pictures to gif

Di SMA Chemor

animated gif maker

Guru Pendidikan Islam Ulu Kinta Jun 13

http://picasion.com/i/1VkmT/

15 Jan 2011

BAGAIMANA MEMBINA DIARI KESYUKURAN

Rasa bersyukur membuat kita bersemangat selalu sebab kita rasa bahagia dan gembira. Dalam tips kali ni, kami di iMotivasi akan berkongsi dengan Anda cara bagaimana nak membina diari kesyukuran. Kami akan terangkan dari aspek teknikal supaya Anda mudah faham.
Berikut adalah 3 langkah bagaimana membina diari kesyukuran.
1. Tulis 100 perkara yang Anda syukuri hari ini. Untuk permulaan, mulakan dengan angka kecil dulu untuk melatih diri Anda. Pada hari pertama, tuliskan 10 perkara yang Anda syukuri hari itu. Hari kedua, tuliskan 20 perkara yang Anda syukuri pada hari itu. Seterusnya, tuliskan perkara-perkara yang Anda syukuri setiap hari. Panjatkan kesyukuran pada Tuhan kerana Anda memiliki sesuatu, mempunyai sesuatu dan kerana Anda dapat melakukan sesuatu.
2. Rasai kesyukuran yang timbul ketika Anda sedang menulis. Ambil masa seketika selama 2-3 saat untuk menikmati rasa kesyukuran yang timbul di hati bila Anda suda selesai menulis 2-3 ayat. Nikmatinya sedalam mungkin.
3. Fikiran benda-benda yang Anda miliki, fikirkan orang-orang yang ada di sekeliling Anda dan perbuatan baik mereka pada Anda. Hargai perbuatan mereka dan ucapkan terima kasih. Misalnya jika ibu Anda menyiapkan sarapan pagi buat Anda, tulis macam ni..”saya bersyukur kerana ibu saya menyiapkan sarapan untuk saya pagi ini. Ibu, terima kasih..” ataupun “syukur pada Allah kerana ibu menyiapkan sarapan untuk saya pagi ini, terima kasih ibu”.
Saya  percaya Senarai Kesyukuran sebegini memberi kesan yang sama pada Anda, sebagai mana ia memberi kesan kepada saya.

Masjid Solatiah GR

http://picasion.com