Dikuasakan oleh Blogger.

About Me

Foto Saya
ipoh, perak
X KAGAT....?.

Blog Archive

SMS ampang ipoh 24 /6/ 11

gif webcam

DI SMA Chemor 13/5/12

pictures to gif

Di SMA Chemor

animated gif maker

Guru Pendidikan Islam Ulu Kinta Jun 13

http://picasion.com/i/1VkmT/

24 Nov 2009

DIUSIR DARI SYURGA


Sifat takabur sangatlah dimurkai oleh Allah SNW kerana sifat ini hanya layak dimilik oleh Allah sahaja. Orang yang takabur itu akan dimasukan kedalam neraka Allah walaupun ia memilikinya sedikit sahaja dalam dirinya kerana sifat takabur itu sifat syaitan dan makluk tidak layak memiliki sifat itu. Maka sesiapa yang cuba merebut sifat sombong, maka ia memusnah diri sendiri dan terjerumus keneraka Allah.
Allah mengusir Iblis dari surga kerana sifatnya yang sombong.yang tidak mahu sujud kepada Nabi Adam Bagai mana pula dengan kita ini yang tidak mahu sujud kepada Allah SNT yang telahpun diperintahkan wajibnya 5 x sehari semlam.Adakah serupa dengan Iblis ?.... Kita makan dan minum rezeki Allah yang berikan, kita sihat Allah yang kurniakan, kita menikmati segala-gala kenikmatan atas dunia ini adalah kenikmatan yang Allah anugerahkan.Apakah kita tidak terfikir semuanya itu datang daripada Allah.Kenapa masih ramai lagi manusia derhaka kepada Allah.Meraka tidak berterima kasih pada Allah tetapi. Apabila Allah meyekat kenikmatan dan menurunkan bala kepada mereka, mereka mengeloh dan barulah  ketika itu mereka sedar mengingati Allah. dan ada pula tidak sedar dan terus menderhakai Allah. Itu lah sebahagian daripada perangai manusia.Sabda nabi SAW:
  Daripada Abdullah bin Mas'ud RN , Rasullullah SAW bersabda yang mafhumnya: Tidak akan masuk kedalam syurga seseorang yang ada dalam hatinya sifat takabur (kesombongan) walaupun hanya sebesar debu lalu ada salah seorang sahabat bertanya "sesungguhnya ada seorang yang suka bahawa pakaianya itu baik dan kasutnya baik" lalu nabi menjawab: "Sesungguhnya Allah SNW itu indah dan suka kepada keindahan. Takbur itu menolak yang benar dan menghina orang lain. (Hadis Riwayat Muslim)

Masjid Solatiah GR

http://picasion.com