Dikuasakan oleh Blogger.

About Me

Foto Saya
ipoh, perak
X KAGAT....?.

Blog Archive

SMS ampang ipoh 24 /6/ 11

gif webcam

DI SMA Chemor 13/5/12

pictures to gif

Di SMA Chemor

animated gif maker

Guru Pendidikan Islam Ulu Kinta Jun 13

http://picasion.com/i/1VkmT/

5 Nov 2010

DUDUK DIDEPAN UNTUK MEMBINA SIKAP YAKIN DIRI


Orang yang kurang yakin, dia biasanya akan memilih untuk duduk di belakang. Orang yang ada sikap yakin diri dan mempunyai keyakinan, dia akan memilih untuk duduk di depan. Ramai di antara kita takut jadi orang depan kerana kita takut orang belakang kritik kita. Kita takut orang belakang nampak kekurangan kita, kita rasa gusar memikirkan mereka bercakap-cakap pasal kita di belakang kita. Mesti kita jadi kurang selesa. Kita selesa menjadi orang di belakang sebab kita boleh tengok orang di depan tanpa orang depan tu sedar kita tengah tengok dia. Kemudian, kita boleh perhatikan dia secara diam-diam (dan mengata diam-diam). Dalam usaha membina sikap yakin diri, Anda kena ubah sikap ni.
Belajarlah menjadi orang di depan dengan memilih untuk sentiasa berada di depan. Anda tak perlu menjadi seorang pemimpin hebat untuk mempraktikkan hal ni. Cuma, amalkan selalu berada di depan.Kat dalam bas, amik tempat duduk kat depan walaupun tempat di belakang banyak yang kosong. Kat dalam kelas, pilih tempat duduk di depan walaupun ada 2-3 kerusi kosong di belakang.Dalam majlis-majlis keramaian, isikan tempat duduk kat tempat dan beranikan diri berbual-bual dengan orang lain yang juga memilih untuk duduk di depan. Biasakan orang lain tengok Anda, untuk Anda mengawal rasa gugup. Bila Anda sudah selalu membiasakan diri menjadi orang depan, lama kelamaan rasa gugup,takut, gusar dan ragu-ragu akan pandai mengurang sedikit demi sedikit. Bila sudah mengurang lalu Anda dah mahir mengawal rasa malu, gugup, takut, gusar dan ragu-ragu tadi tu, sikap yakin diri akan timbul sepenuhnya. Sikap yakin diri adalah satu kemahiran bertahap yang boleh dibina melalui latihan berterusan. Orang yang berkeyakinan tinggi sebenarnya mempelajari keyakinan tu dari orang lain yang diorang nampak yakin.
Dia lihat cemana rupa keyakinan tu, kaji, tiru kemudian diamalkan pada diri sendiri. Lama kelamaan dia pun jadi yakin seperti orang yang ditiru, bahkan mungkin dua kali ganda lebih baik.

Masjid Solatiah GR

http://picasion.com