Dikuasakan oleh Blogger.

About Me

Foto Saya
ipoh, perak
X KAGAT....?.

SMS ampang ipoh 24 /6/ 11

gif webcam

DI SMA Chemor 13/5/12

pictures to gif

Di SMA Chemor

animated gif maker

Guru Pendidikan Islam Ulu Kinta Jun 13

http://picasion.com/i/1VkmT/

7 Ogo 2010

KENAPA SUKA BERTANGGUH ?..


Kenapa ramai dari kita suka bertangguh?
Sebab utama ada 2:
1. Takut
2. Malas
Takut melakukan sesuatu, takut buat silap, takut pada sesuatu yang kurang pasti bahkan takut apa yang orang akan cakap nanti. Dari kajian saya dan setelah memuhasabah diri sendiri, saya simpulkan takut adalah sebab paling utama kenapa ramai orang suka bertangguh atau suka menangguh-nangguh sesuatu.
Jangankan bertangguh dalam perbuatan, kekadang kita juga suka bertangguh dalam perkataan, iaitu ketika kita sedang berkata-kata. Ada sesuatu yang kita nak ucapkan pada seseorang, tapi kita tunggu dulu saat yang sesuai.
Hakikatnya, kita bukan sekadar tungguh masa yang sesuai tapi kita sebenarnya takut untuk mengucapkan apa yang kita nak ucap sebab kita takut dikritik, takut tersalah cakap, takut tergagap, takut tak konpiden, takut kena kasi ketawa, bahkan takut cakapan kita yang tergagap-gagap (sebab gugup) tu diceritakan pada orang lain sebagai modal berbicara. Mesti kita bertambah malu.
Untuk mengubah sikap suka bertangguh, mengaku saja pada diri sendiri yang Anda suka bertangguh.Tu yang pertama.
Kedua, terima bertangguh-tangguh ni sebagai sikap Anda, be realistik dan jangan cuba menidakkannya. Dah terima, tekadlah mengubahnya.
Langkah selepas itu, beranikan diri, kawal diri Anda sepenuhnya, kawal kata-kata Anda yang Anda ucapkan, kawal fikiran Anda, beranikan diri mendepani apa saja yang akan berlaku.
Barulah kita boleh mengawal diri kita dari asyik bertangguh-tangguh.
Langkah asas untuk mengelak sikap suka bertangguh – beranikan diri. Beranikan diri terus membuat apa yang dibuat, beranikan diri mendepai apa jua kesilapan yang akan berlaku nanti.
Sebab kedua kenapa kita bertangguh – malas.
Kita tak boleh lawan malas tapi kita boleh latih diri sendiri untuk menjadi rajin. Jika kita lawan sikap malas, kita akan semakin terdorong untuk jadi malas bahkan kita akan bertambah-tambah jadi malas hingga kita suka bertangguh.
Cemana nak jadi rajin? Sediakan senarai apa yang nak dibuat.
Cari sesuatu yang boleh dikerjakan pastu buat. Orang yang malas adalah orang yang tak ada matlamat. Itu samalah dengan tak ada senarai apa yang nak dibuat, boleh dikatakan tak ada target.
Kita akan mula dapat mengawal sikap bertangguh ni apabila kita anggap apa yang kita buat tu perkara yang penting. Oleh sebab ia penting, Anda kena buat sekarang atau menulisnya di reminder supaya anda senang nak ingat nanti kerana Anda sedang melakukan sesuatu yang juga Anda anggap penting.
Kuncinya adalah: anggap perkara tu penting, letak sebagai reminder.
Sekarang Anda sudah ada 'senarai' sendiri. Itu maknanya, Anda melatih diri sendiri jadi orang bermatlamat yang dapat melatih Anda mengawal sikap suka bertangguh.

Masjid Solatiah GR

http://picasion.com